Ricoh kondigt de GR LENS A12 28 mm F2.5 aan

Een nieuwe GXR camera-unit met een GR lens en een APS-C formaat CMOS-sensor
Te bewonderen op photokina 2010

Tokio, Japan, 21 september 2010-Ricoh Co., Ltd. (president en CEO: Shiro Kondo) kondigt vandaag de ontwikkeling en introductie aan van de GR LENS A12 28 mm F2.5, de vierde camera-unit in het GXR onderling wisselbare unitsysteem. Dit product wordt aangekondigd en getoond op de photokina 2010 beurs in Keulen, Duitsland vanaf 21 september 2010.

De in december 2009 ge?troduceerde GXR is een revolutionair, nieuw wisselbaar camera-unitsysteem waarmee van lens kan worden gewisseld door camera-units te bevestigen waarbij de lens, beeldsensor en beeldprocessor in een enkele unit zijn ge?tegreerd. Ricoh is daarbij nu actief de mogelijkheden aan het onderzoeken hoe dit unieke wisselbare unitsysteem ook voor diverse andere apparatuur kan worden gebruikt.

De nieuwe GR LENS A12 28 mm F2.5 combineert een nieuw ontwikkelde 28 mm groothoek met vastgestelde brandpuntafstand GR Lens, een APS-C formaat CMOS-sensor en de bewezen GR Engine III beeldprocessor tot een unit met hoge flexibiliteit, uitmuntende beeldkwaliteit, opnamemogelijkheden met hoge snelheid en een sterk expressievermogen.

<Belangrijkste kenmerken van de GR LENS A12 28 mm F2.5>

• 1.Nieuw ontwikkelde GR Lens en APS-C formaat CMOS-sensor voor hoge resolutie en krachtige beelden
    • De nieuwe 28 mm gelijkwaardige GR Lens heeft een 6-groepen, 9-elementen configuratie. Met twee asferische lenzen, een speciale lage-dispersie lens en meerdere hoge-lichtbreking-ratio lenzen, wordt met deze lensconfiguratie een hoge resolutie en beeldkracht tot de rand van het beeld bereikt.
      De lens maakt een optimale correctie voor diverse afwijkingen en gebruikt tegelijkertijd een zwevende lensstructuur om de door de scherpstelling ontstane prestatiewisselingen te onderdrukken. Bij alle opname-afstanden krijgt u een optimale beeldkwaliteit en dit bewijst dat de lens de naam GR Lens waardig is.
      • *Om de naam "GR Lens" van Ricoh te krijgen, moet een lens aan een gespecificeerd aantal strenge eisen voldoen, waarbij vooral MTF-waarden, distortie en kleurafwijkingen centraal staan.
    • Een 23,6 mm × 15,7 mm (APS-C formaat) CMOS-sensor wordt gebruikt. Het resultaat van de combinatie van deze sensor met de GR ENGINE III beeldprocessor is opname van kwalitatief hoogwaardige beelden met soepele kleurgradaties en hoge resolutie met weinig ruis.
    • Het gebruik van een configuratie van negen ronde diafragma-schijven zorgt voor een schitterend bokeh en natuurlijk tevens nauwkeurige diafragma-instellingen.

• 2.Snelle opnamemogelijkheden zodat het missen van die mooie momenten aanzienlijk wordt verminderd
    • De scherpstelsnelheid is verhoogd dankzij het gebruik van een nieuwe aandrijffunctie en een hoge-snelheid CMOS-sensor.
    • De Pre-AF functie verhoogt daarbij tevens de snelheid door de scherpstelling overeenkomstig de beweging van een onderwerp af te stellen.
    • De "full-press snap" functie maakt opnamen op vastgestelde afstand wanneer u de sluitertoets één keer geheel indrukt.

• 3.Uitermate gebruiksvriendelijk
    • Met de handmatige scherpstelring kan de scherpstelling nauwkeurig naar wens worden geregeld. Het regelen met hoge snelheid is tevens een optie. De handmatige scherpstelring kan ook worden gebruikt voor een soepele, nog nauwkeurigere scherpstelling nadat automatisch is scherpgesteld.
    • De positie van het opname-onderwerp kan tijdens opname op het scherm vegroot worden getoond en met gebruik van de richtingtoetsen worden verplaatst. Kies de 2x, 4x of 8x vergroting voor het gemakkelijk controleren van de precisie van de scherpstelling.
    • De normaal en pinpoint opties kunnen worden gekozen voor het AF-vlak bij gebruik van Spot AF.
    • Voor de buitenkant is gegoten magnesium gebruikt, het materiaal dat zich zo goed bewezen heeft in de GR-series, en daarbij is het oppervlak voorzien van een corrosiebestendige metaalbruine reli?laag. Het resultaat is een duurzaam camerahuis dat lichtgewicht is en uitermate prettig in de hand ligt.

• 4.Het expressievermogen van de GXR-serie maakt optimaal gebruik van de capaciteiten van de GR Lens
    • Multi-patroon automatische witbalans zorgt voor een reproductie van natuurgetrouwe kleuren, zelfs bij het fotograferen van mensen onder situaties die met de vroegere automatische witbalansfuncties moeilijk waren, bijvoorbeeld scènes met zowel schaduw als zonlicht of bij belichting door zowel flitslicht als natuurlijke verlichting (of neonverlichting, etc.).
    • Met ISO3200 kan ook bij weinig licht worden gefotografeerd.
    • U kunt Off (Uit), Weak (Zwak), Strong (Sterk), Max (Maximaal) of Auto (Automatisch) voor het ruisreductieniveau kiezen. Met "Max" wordt de ruisreductie uitgevoerd op basis van een begroting waarbij de ruisdistributie van de beelddata wordt afgetast en geanalyseerd en op basis daarvan voor ieder deel van het beeld een optimale verwerking wordt toegepast.
    • De automatische belichtingsstanden zijn: Programma, Sluitertijdprioriteit en Diafragmaprioriteit.
    • De beeldinstellingen zijn aan te passen op negen instellingsniveaus zodat met gemak diverse soorten beelden gemaakt kunnen worden.

• 5.Diverse functies van de GXR-serie
    • Elektronische waterpas met gebruik van een acceleratiesensor.
    • Drie rasterpatronen voor het gemakkelijker bepalen van de beeldcompositie tijdens opname.
    • Markeerfunctie voor snelle weergave van bepaalde beelden in de camera. U kunt maximaal 20 beelden markeren.
    • DIRECT-scherm voor het tonen en veranderen van de huidige opname-instellingen. U kunt de instellingen in een oogopslag controleren.
    • Mogelijkheid voor opname van 1280 × 720 pixel HD-films.
      • *Opmerking: Voor opname van 1280×720 films wordt het gebruik van een SD-/SDHC-geheugenkaart met SD-snelheid van Klasse 6 of hoger aanbevolen.

<GR LENS A12 28 mm F2.5 opties>

Product Model
Lenskap LH-1
Zachte houder B (onderste gedeelte en riem) SC-65B
Zachte houder T (alleen bovenste gedeelte) SC-65T
Zachte tas SC-55L

• *Alle brandpuntafstanden in dit persbericht zijn omgezet naar vergelijkbare waarden van een 35 mm camera.
  • *De SC-65T is op zichzelf niet geschikt als houder, maar moet in combinatie met de SC-65B worden gebruikt.
  • *De LH-1, SC-65B en SC-65T zijn nieuw ge?troduceerde opties. De SC-65B en SC-65T zijn binnenkort verkrijgbaar.
  • *Functies wanneer op het GXR-huis bevestigd.

GR LENS A12 28 mm F2.5

Download hier met de digitale camera gemaakte kwaliteitsfoto's.