Persberichten

Ricoh kondigt de GXR aan, het nieuwe camerasysteem met onderling uitwisselbare units

De lens, beeldsensor en beeldprocessor zijn geïntegreerd in één verwisselbare unit. De kleinste en lichtste in de wereld*.

Tokio, Japan, 10 november 2009—Ricoh Co., Ltd. (president en CEO: Shiro Kondo) kondigde vandaag aan dat de GXR is ontwikkeld en op de markt wordt gebracht. De GXR is een camerasysteem met verwisselbare units en de kleinste en lichtste* digitale camera met verwisselbare lenzen.

De nieuwe GXR is een camerasysteem met verwisselbare units waarbij de lenzen worden verwisseld door camera-units op het camerahuis te schuiven. De lens, beeldsensor en beeldprocessor zijn geïntegreerd in de camera-units. Het camerahuis zelf bevat geen beeldsensor.

Bij de GXR, het camerasysteem met verwisselbare camera-units dat 's werelds kleinste en lichtste* camera is, kunt u de camera-unit gebruiken die het beste bij de scène past. De camera is uiterst handzaam en gemaakt van een harde magnesiumlegering. De lenzen zijn eenvoudig te verwisselen en bieden een fantastische beeldkwaliteit en opnameflexibiliteit. Met de oneindige mogelijkheden die het camerahuis herbergt, is de GXR een revolutionair camerasysteem dat als pionier nieuwe wegen in de fotografie betreedt.

Kenmerkende karakteristieken

• 1.De lens, beeldsensor en beeldprocessor zijn geïntegreerd in verwisselbare camera-units die bij verschillende fotoscènes passen.
    • 2.'s Werelds kleinste en lichtste* digitale camera met verwisselbare lenzen.
    • 3.Het systeem kan worden uitgebreid met verwisselbare units.
  • *Interne flitser, digitale camera met verwisselbare lens met bevestigde lens.
    Vanaf 10 november 2009, Ricoh Research.

<Belangrijke functies van de GXR>

• 1.Ideale vorm voor een camera met verwisselbare lenzen: het camerasysteem met onderling uitwisselbare units.
    • Door de lens, de beeldsensor en de beeldprocessor te integreren in één geoptimaliseerde unit, zijn we erin geslaagd een compacte camera met verwisselbare lenzen te maken.
    • De toepassing van dit nieuwe systeem heeft het mogelijk gemaakt een camera van handzaam formaat te maken die u met gemak overal met u meeneemt én die u de beste beeldkwaliteit voor elke fotosituatie en -onderwerp garandeert.
    • Omdat de beeldsensor niet bloot komt te liggen bij het verwisselen van lenzen, krijgen stof en vuil nagenoeg geen kans om de camera binnen te dringen.
    • Omdat we de allerbeste beeldkwaliteit voor ogen hadden, hebben we zowel het camerahuis als de camera-units van een beeldprocessor voorzien.
  • 2.Stijlvol design
    • We hebben voor de buitenkant gegoten magnesium gebruikt, het materiaal dat zich zo goed bewezen heeft in de GR-series, en we hebben het oppervlak voorzien van een corrosiebestendige metaalbruine reliëflaag. Het eindresultaat is een goed in de hand liggend camerahuis met een enorme duurzaamheid en licht gewicht.
    • Bij het ontwerpen van de bediening voor de GXR hebben we doorgebouwd op die van de GR- en GX-series. De GXR is voorzien vant diverse soorten instelbare knoppen en de nieuwe knop DIRECT die de fotograaf kan gebruiken om in één oogopslag de vele actieve instellingen te zien. Het is daarom nu mogelijk om sneller dan ooit subtiele opname-instellingen vast te leggen.
    • De richtingknop, de drie My Settings, de ADJ.-knop en de functieknoppen leveren allemaal hun bijdrage aan het nog grotere bedieningsgemak van de GXR.
    • De vorm van de GXR zorgt ervoor dat deze kleine camera stevig in de hand ligt, en door het meegevende rubberen materiaal op de oppervlakken waar u de camera vasthoudt, voelt het aan alsof de camera één geheel vormt met uw hand.
  • 3.Nog uitgebreidere expressiemogelijkheden
    • De automatische belichtingstanden zijn: Programma, Sluitertijdprioriteit en Diafragmaprioriteit.
    • De beeldinstellingen zijn aan te passen op negen instellingsniveaus zodat met gemak een diverse serie beelden gemaakt kan worden.
    • Met ISO3200 kan er bij slecht licht worden gefotografeerd.
  • 4.Die mooie opnamemomenten krijgen met de mogelijkheid nog sneller opnamen vast te leggen geen kans voorbij te vliegen.
    • De functie Pre-AF versnelt de scherpsteltijd door de scherpstelling aan te passen aan een bewegend onderwerp.
    • Met de functie Direct afdrukken neemt u een foto op een vooraf ingestelde afstand door de ontspanner in één keer helemaal in te drukken.
    • De camera schakelt automatisch over naar de macrostand voor close-ups. Eerst overschakelen naar de macrostand behoort tot het verleden (automatisch macro-instelling)
  • 5.Groot 3-inch VGA LCD-display met een resolutie van 920.000 pixels
    • De contrastrijke LCD-display met hoge resolutie heeft een grote kijkhoek. Het scherm is voorzien van een fluorlaag die vuil worden voorkomt, een harde laag die krassen voorkomt, en een ontspiegelende laag waardoor het scherm zelfs in fel zonlicht goed afleesbaar is.
    • De kleurenreproductie bestrijkt sRGB voor 100% waardoor het beeldscherm de kleuren van het beeld in al hun levendigheid laat zien.
  • 6.Een ruim scala aan functies
    • Scheefstandindicator met behulp van een versnellingsensor.
    • Drie rasterweergaven voor het inkaderen van beelden bij het opnemen.
    • Markeerfunctie voor snelle weergave van bepaalde beelden in de camera. Er kunnen maximaal 20 beelden worden gemarkeerd.
    • Op het nieuwe DIRECT-scherm kunt u actieve instellingen zien en wijzigen.
  • 7.Kenmerken van de GR LENS A12 50 mm F2.5 MACRO camera-unit
    • Deze camera-unit gebruikt een 23,6 mm×15,7 mm (formaat APS-C) CMOS-sensor met circa 12,30 megapixels. In combinatie met de beeldprocessor GR ENGINE III wordt een uitstekende beeldkwaliteit voor de foto behaald met een hoge resolutie, weinig ruis en vloeiende toongradaties.
    • Een nieuw ontwikkelde GR LENS met een configuratie van 8 groepen en 9 elementen (asferische lens: 1 element, twee oppervlakken). De lens corrigeert diverse typen afwijkingen en staat voor opnieuw een verbetering in de GR-traditie van uitmuntende beeldkwaliteit. Ook al is het niet direct aan het compacte formaat af te lezen, het is eveneens een rasechte macrolens met een zwevende structuur. Bij opnameafstanden van oneindig helemaal tot aan de 1/2x maximale macro-uitvergroting zet het zijn krachtige imaging-mogelijkheden tot aan de rand toe in. Daarnaast betekent het lage vignetteringniveau dat de fotograaf volop kan spelen met de rijke en onvervalste bokeh.
    • De scherpstelring is perfect voor macrofotografie. U kunt er de scherpstelling uiterst precies mee krijgen. U kunt hem ook gebruiken om de scherpstelling handmatig te verfijnen nadat de autofocus zijn werk heeft gedaan.
  • 8.Kenmerken van de RICOH LENS S10 24-72 mm F2.5-4.4 VC camera-unit
    • Deze camera-unit beschikt over een 10.0 megapixel CCD-sensor van 1/1,7-inch met een hoge resolutie die versterkt is door de toepassing van een nieuw proces. In combinatie met de geavanceerde beeldprocessor Smooth Imaging Engine IV, levert hij topkwaliteit foto's met een hoge resolutie en weinig ruis.
    • De lens is een topklasse 24 mm bij 72 mm met een groothoekzoom van 3x die uitstekend inzetbaar is. Bestaat uit een 7-groeps-, 11-elementsconfiguratie (asferische lens: 4 elementen, 4 oppervlakken) waaronder een speciale lens met lage dispersie die zowel flink compact is als imaging-kracht heeft.
    • De correctiefunctie voor camerabeweging (een beelsensoroverschuiving) wordt gebruikt om onscherpte door handbeweging te verminderen.
    • De automatisch neerklappende lenskap is een populair accessoire bij de GX-serie, de GXR-versie ervan is verkrijgbaar als artikel LC-2.
  • 9.De serie kan altijd worden uitgebreid met nieuwe artikelen
    • Twee tassen, één voor elke camera-unit.
    • De externe flitser GR DIGITAL III (GE-1) past op de GXR en kan TTL-flitsen met behulp van de hulpflits.
    • De nieuw ontwikkelde hoge resolutie LCD-opzetzoeker van 920.000 pixels is handig voor buitenopnamen bij fel licht. Hij kan worden losgehaald en tot 90 graden worden gekanteld. Met een 100% kijkhoek geeft hij de informatie hetzelfde weer als de display waardoor de fotograaf dus opnamen kan maken alsof hij een filmcamera in handen heeft.
  • 10.Functie-uitbreiding met behulp van firmware
    • De firmwarereleases voor functie-uitbreiding van de GR DIGITAL-serie blijken enorm populair te zijn, en we zetten deze goede gewoonte voort voor de GXR. Door hun firmware te updaten, kunnen trotse bezitters van de GXR de nieuwste functies gebruiken.

<Accessoires voor de GXR>

Product Model
Zonnekap & adapterring*1, *4 HA-3
Brede lens*2, *4 DW-6
Telelens*2, *4 TC-1
Externe TTL-flitser*1 GF-1
LCD-opzetzoeker*1 VF-2
Draadontspanner CA-1
Tas*1, *4 SC-55S
Tas*1, *3 SC-55L
Nekriem*1 ST-3
Automatisch neerklappende lenskap*1, *4 LC-2
Oplaadbare batterij*1 DB-90
Batterijlader*1 BJ-9
  • *1Nieuwe accessoire op de markt.
  • *2Bij gebruik van de conversielenzen moet de zonnekap en adapterring worden gebruikt.
  • *3Voor gebruik bij de GR LENS A12 50 mm F2.5 MACRO
  • *4Voor gebruik bij de RICOH LENS S10 24-72 mm F2.5-4.4 VC
  • *Alle brandpuntafstanden in deze release zijn omgezet naar het equivalent voor een 35 mm-filmcamera.

GXR