Ricoh kondigt GR DIGITAL III aan

Een mijlpaal in de evolutie van de digitale camera:
F1.9 GR Lens met groot diafragma en nog betere beeldkwaliteit

Tokio, Japan, 27 juli 2009—Ricoh Co., Ltd. (president en CEO: Shiro Kondo) maakte vandaag de ontwikkeling en introductie van de GR DIGITAL III camera bekend. Deze opvolger van de GR DIGITAL II munt uit door een ongeziene beeldkwaliteit.

Dankzij een verdere evolutie van concepten die werden geïntroduceerd met de GR DIGITAL (oktober 2005), haalde de GR DIGITAL II (november 2007) een sublieme beeldkwaliteit door een hoge resolutie, minimale ruis en dito kleurafwijkingen te combineren met een dunne, compacte behuizing. In de 20 maanden na de introductie werd dit toestel bijzonder populair bij een ruim publiek, in het bijzonder bij professionele fotografen en ervaren amateurs.

De nieuwe GR DIGITAL III tilt de hoge beeldkwaliteit waarvoor de GR-serie bekend staat op een nog hoger niveau dankzij een nieuwe image processing engine, een nieuwe CCD en een nieuw ontwikkelde 28 mm/F1.9 GR Lens. Dit toestel presteert ook beter inzake opnamesnelheid, bedieningsgemak en expressievermogen.

Om optimaal in te spelen op de wensen van de fotografen, zal Ricoh ook voor de GR DIGITAL III de personaliseringsmogelijkheden (fijnregeling van de ontspannergevoeligheid, AE/AWB, enz.) bieden die samen met de GR DIGITAL werden geïntroduceerd.

<Belangrijke kenmerken van de GR DIGITAL III>

• 1.Nieuw ontwikkelde lens met groot diafragma.
    • De nieuwe F1.9, f-6.0 mm (gelijk aan 28 mm voor 35 mm filmcamera's) lens van de GR DIGITAL III zorgt voor een ongeziene beeldkwaliteit in de wereld van compactcamera's. Deze lens maakt hogere sluitersnelheden mogelijk dan bij vorige modellen of dezelfde sluitersnelheid bij een lagere ISO-gevoeligheid.
    • Ondanks het grote F1.9 diafragma is de resolutie van de nieuwe lens vergelijkbaar met die van de F2.4 GR Lens.
    • Een nieuw ontwikkeld lensaandrijfsysteem resulteert in een hogere beeldkwaliteit bij macro-opnamen.
  • 2.De GR DIGITAL III haalt een nog hogere beeldkwaliteit dankzij een doorontwikkeling van de GR DIGITAL concepten.
    • De GR DIGITAL III is uitgerust met de nieuwe image processing engine GR Engine III. Nieuw ontwikkelde ruisonderdrukkingstechnologie staat garant voor maximale ruisonderdrukking bij superieure resolutie, kleurkenmerken en verzadiging.
    • De nieuwe, ultragevoelige CCD (1/1.7 inch, ca. 10 megapixels) heeft een hoge gevoeligheid dankzij een nieuw procédé. De combinatie van de nieuwe GR Lens en GR Engine III zorgt voor aanzienlijk betere opnamen bij zwak omgevingslicht.
  • 3.Nog snellere werking voor bliksemsnel fotograferen.
    • Een verbeterd algoritme versnelt het scherpstellen bij zwak omgevingslicht. Met de Pre-AF-functie gaat het scherpstellen nog sneller door rekening te houden met de beweging van het onderwerp.
    • Met de nieuwe "full-press snap"-functie kan op een vooringestelde afstand worden gefotografeerd door de ontspanner eenmaal volledig in te drukken.
    • Er kunnen maximum vijf RAW-beelden worden opgenomen met de consecutief-* en bracketingfunctie.
      • *Ruisonderdrukking uitgeschakeld. Bij Weak of Strong is het maximum vier beelden.
  • 4.Meer expressiemogelijkheden dankzij de GR Lens.
    • AE met sluitertijdprioriteit is nu beschikbaar naast AE met diafragmaprioriteit.
    • Een groter aantal beeldinstellingen biedt de mogelijkheid om tint en verzadiging te regelen. Zo kunnen makkelijk beelden met diverse kleuren worden gemaakt.
    • Bij het fotograferen van onderwerpen met verschillende kleurtemperaturen zorgt de Multi-Pattern Auto-witbalans voor een optimale kleurreproductie.
  • 5.Groot, goed afleesbaar 3.0-inch VGA LCD-scherm.
    • Het 3.0-inch VGA LCD-scherm met 920.000 pixels munt uit door een hoge resolutie, een brede kijkhoek, een uitstekende kleurreproductie, een goede afleesbaarheid buiten en een vuilwerend oppervlak. De sRGB-vergelijking voor het kleurreproductiebereik is 100%.
    • De micro-miniatuurweergavefunctie toont 81 miniatuurbeelden op één scherm.
  • 6.Nog meer gebruiksgemak.
    • My Settings op de keuzeknop is uitgebreid tot drie sets. Achteraan op de behuizing bevinden zich nu twee Fn (functie) toetsen.
    • Er is nu een functie waarmee My Settings sets kunnen worden benoemd om die makkelijker op te slaan en op te roepen. Er kunnen maximum zes sets worden benoemd en opgeslagen.
  • 7.Meer uitbreidingsmogelijkheden dankzij nieuwe opties.
    • Een 21 mm groothoeklens GW-2 en kap en adapter GH-2 zijn verkrijgbaar.
    • Qua tasjes is er keuze uit de GC-3 voor de body alleen en de GC-4 paraattas waarin ook de GV-2 beeldzoeker past.
    • In het najaar van 2009 komt er ook nog een GF-1 externe flitser die kan fungeren als TTL-flitser.
  • 8.Meer functies dankzij firmware.
    • Ook na de introductie van de GR DIGITAL III zullen er nieuwe functies bijkomen door toepassing van nieuwe firmware. Door firmware te updaten, kunnen eigenaars van een GR DIGITAL III gebruik maken van de nieuwste functies.

<Personalisering>

• (1)Ontspannerregeling (adviesprijs: 3.000 yen excl., 3.150 yen incl. BTW)
    • Wij regelen de gevoeligheid van de ontspanner.
  • (2)AE/AWB-regeling (adviesprijs: 4.000 yen excl., 4.200 yen incl. BTW)
    • Voor eigenaars van twee of meer GR DIGITAL III camera's regelen wij AE/AWB om onderlinge verschillen weg te werken.
      • *Verschillen tussen een GR DIGITAL III en een GR DIGITAL or GR DIGITAL II kunnen niet worden weggewerkt.
  • (3)Lensring vervangen (adviesprijs: 2.000 yen excl., 2.100 yen incl. BTW)
    • Wij vervangen de ring met vermelding "GR LENS f=6.0mm 1:1.9" door een volledig zwart exemplaar.
      • *Camera's dienen voor personalisering te worden bezorgd aan het Ricoh Ginza Camera Service Center (Ginza), het Digital Camera Service Center (Shin-Yokohama) of het Ricoh Osaka Camera Service Center (Esaka).

<Optietabel GR DIGITAL III>

Product Model
Kap en adapter GH-2 *1
Groothoeklens *2 GW-2 *1
Externe TTL-flitser GF-1 *3
Opzetzoeker GV-1
Mini-opzetzoeker GV-2
Draadontspanner CA-1
Tas GC-3 *1
Tas (compatibel met GV-2) GC-4 *1
Nekriem (GR DIGITAL logo) GS-1
Nekriem (Ricoh logo) ST-2
Netstroomadapter AC-4c
Oplaadbare batterij DB-65 *1
Batterijlader BJ-6

De opties GH-1, GW-1, GT-1, GC-1 en GC-2 voor de GR DIGITAL/GR DIGITAL II zijn ongeschikt.

• *1Nieuwe optie
  • *2Kap en adapter GH-2 is vereist bij gebruik van een groothoeklens GW-2.
  • *3Deze optie is verkrijgbaar vanaf najaar 2009.

GR DIGITAL III Black [A]

GR DIGITAL III
Black [A]

JPG (722KB)
EPS (3.3MB)

GR DIGITAL III Black [B]

GR DIGITAL III
Black [B]

JPG (444KB)
EPS (2.8MB)

Download hier met de digitale camera gemaakte kwaliteitsfoto's.