Persberichten

Ricoh kondigt de G700 digitale camera aan voor on-site werkzaamheden

De sterke behuizing is beter schok- en waterbestendig en nieuw is dat de camera ook bestand is tegen chemische middelen en daarbij met adequate veiligheidsfuncties is uitgerust

Tokio, Japan, 24 augustus 2010—Ricoh Co., Ltd. (president en CEO: Shiro Kondo) kondigde vandaag de ontwikkeling en introductie aan van de nieuwe water- en stofbestendige G700 digitale camera voor een veilig en betrouwbaar gebruik, ook onder moeilijke omstandigheden, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van on-site werkzaamheden. Als de opvolger van de populaire G600 (in mei 2008 op de markt gebracht), heeft de nieuwe G700 een hogere schokresistentie en weerstond een val van 2 meter (1,5 meter wanneer de groothoeklens is bevestigd) in de Ricoh test als uitgevoerd volgens de standaard van het V.S. Departement van Defensie, en kan tevens voor onderwaterfotografie worden gebruikt gedurende maximaal 2 uur tot een diepte van 5 meter. Daarbij is de camera nu bestendig tegen chemische middelen als ethanol en hypochloor-zuur en zijn tevens krachtigere veiligheidsfuncties toegevoegd als bijvoorbeeld de wachtwoord-bescherming voor het gebruik van de camera.

De G700 is wederom uitgerust met de 5x optische groothoek-zoomlens (gelijkwaardig aan 28-140 mm voor een 35-mm camera) en beschikt over het 10 meter flitsbereik. Perfect voor gebruik onder vele verschillende omstandigheden, bijvoorbeeld van de bouwsector, publieke werken en rampgebieden tot medische faciliteiten en fabrieken waar gereedschap moet worden gereinigd en gedesinfecteerd.

* Prijzen en kosten in dit persbericht zijn exclusief BTW.
* Bij de camera zijn een oplaadbare batterij, batterijlader, USB-kabel, AV-kabel, CD-ROM (software) en nekriem als accessoire geleverd.

<Belangrijkste kenmerken van de G700>

1. Verbeterde water- en schokbestendigheid maken de G700 ideaal voor gebruik tijdens het uitvoeren van zware werkzaamheden buiten
Een schokbestendige structuur en sterkere lenskoker creëren een robuuste behuizing die een val van 2 meter tot 26 verschillende grondoppervlakken weerstaat bij de uitgevoerde test die conform is aan “MIL Standard 810F” van het Amerikaanse Department van Defensie. (Met de optionele groothoeklens bevestigd is dit 1,5 meter. Het voorgaande model was schokbestendig tot 1,5 meter voor uitsluitend het camerahuis.)
De G700 voldoet ook aan deze schokstandaard wanneer de stroom is ingeschakeld. (Het voorgaande model voldeed alleen aan de standaard wanneer de stroom was uitgeschakeld.) De populaire waterbestendigheid van voorgaande modellen is verder verbeterd, en de G700 JIS/IEC-waterbestendigheid is nu klasse 8. Dit betekent dat de G700 niet alleen in de regen kan worden gebruikt, maar ook met water kan worden schoongespoeld en voor onderwaterfotografie geschikt is tot een diepte van maximaal 5 meter (gedurende maximaal 2 uur).
De stofbestendigheid blijft voldoen aan de JIS/IEC-beschermingsklasse 6. U kunt dus rustig met deze camera fotograferen op plaatsen waar veel stof en zand is.
De G700’s chemische resistentie betekent dat voor het reinigen niet alleen maar water kan worden gebruikt. De camera kan tevens worden gedesinfecteerd met ethanol en hypochloor-zuur en is dus zeer geschikt voor gebruik in medische faciliteiten en fabrieken (voedsel, cosmetica, medicijnen, etc.) waar hygiëne onontbeerlijk is.
De specificaties voor koude omstandigheden garanderen probleemloos gebruik bij zelfs -10℃.
De bedieningstoetsen zijn groot en uitermate handig geplaatst voor gemakkelijk gebruik, zelfs met handschoenen aan.

2. Groot 3,0-inch beelddisplay en elektronische niveauregeling
De G700 heeft een groot 3,0-inch 920.000-pixels VGA-display met hoge resolutie. Het beeld is ook buiten goed zichtbaar zodat foto’s nauwkeurig kunnen worden gemaakt.
De installatie van een lichtsensor zorgt dat de beelden beter op het display zichtbaar zijn door de helderheid automatisch op basis van de omgevingsverlichting af te stellen.
Verder is de elektronische niveauregeling toegevoegd die uitermate populair is bij andere modellen als de GR DIGITAL III. Het recht fotograferen van onderwerpen als gebouwen en interieuren is hierdoor geen enkel probleem meer.

3. Verbeterde veiligheidsfuncties
De G700 is compatibel met de SanDisk Corporation SD WORM (“write-once read-multiple”) kaartstandaard. Het wissen, veranderen en initialiseren van de kaart kan niet worden uitgevoerd zodat dit soort kaarten geschikt zijn voor het beheer van oorspronkelijke politiedocumenten, etc.
Vergrendeling voor bediening en restrictie-instellingen zijn mogelijk op verschillende niveau’s. Vergrendeling van de bediening van de gehele camera, vergrendelen van weergave van het interne geheugen, beperking tot uitsluitend SD-WORM-kaarten, restricties voor het veranderen van camera-instellingen, etc. behoren tot de mogelijkheden. De vergrendelingen en beperkingen kunnen worden opgeheven door het invoeren van een wachtwoord met een software-toetsenbord of barcode.
Foto’s die zijn gemaakt met de beeldmanipulatie-detectiefunctie geactiveerd, kunnen op een computer worden opgeslagen en vervolgens kan met gebruik van de bijgeleverde EC1 software worden gecontroleerd of het beeld na opname werd gemanipuleerd of bewerkt. U kunt zo betrouwbare, digitale fotobeelden als bewijs leveren.

4. Een breed scala van verbeterde hulpfuncties
Met de camera-memofunctie kunt u memo’s aan de beelddata toevoegen door informatie van een met een computer gemaakte lijst te selecteren. Het later opzoeken en organiseren van beelden wordt hierdoor aanzienlijk makkelijker. Deze functie kan worden gebruikt met diverse soorten beeldbeheersoftware voor zakelijk gebruik. Tot maar liefst 20 informatievelden kunnen worden opgenomen. Memo’s kunnen ook in het interne geheugen worden opgenomen. Kiezen van meerdere memo’s is mogelijk met gebruik van maximaal 99 bestanden.
Memo-informatie kan worden gecombineerd met de gefotografeerde beelden. Met de bijgeleverde EX1 software kan cameramemo-informatie tevens tot bestandsnamen worden omgezet.
Eén- en tweedimensionale (QR codes, etc.) barcodes kunnen met de lens worden afgelezen. De gelezen data kunnen vervolgens in een cameramemo worden opgenomen.
De G700 voldoet aan de PictBridge standaard zodat de camera direct met een printer kan worden verbonden en een computer dus niet vereist is. Er zijn verschillende afdrukmogelijkheden, bijvoorbeeld afdrukken op in de printer geregistreerde formaten, als de camera is verbonden met Ricoh’s high-speed kleurenlaserprinters en MFP*.
Met de scheefstandcorrectie kunnen foto’s die vanuit een hoek zijn genomen worden gecorrigeerd zodat het lijkt alsof ze recht zijn gefotografeerd. Dit is zeer handig voor diverse scènes, bijvoorbeeld voor foto’s van mededelingborden en displaypanelen.

5. Krachtige flitser met een effectief bereik van maximaal 10 meter en een ISO3200 gevoeligheid voor het fotograferen bij weinig licht
De flitser heeft een effectief bereik van maximaal 10 meter voor groothoek en 6,2 meter voor tele.
Daarbij heeft de camera ook nog een accessoire-aansluiting voor het bevestigen van een externe flitser.

6. Compact en lichtgewichte behuizing die in uw zak past
Compact formaat van 118,8 mm (B) × 71,0 mm (H) × 41,0 mm (D). De behuizing weegt daarbij slechts ongeveer 280 gram*.
  • * Dit gewicht is exclusief de oplaadbare batterij, SD-geheugenkaart en bijgeleverde nekriem.
Het vlakke ontwerp heeft een niet-uitstekende interne-zoomlens zodat de lens niet uit het camerahuis steekt, ongeacht of de stroom is in- of uitgeschakeld.
Dankzij de brede en lange riem, kan de camera nu ook in diagonale richting worden uitgestrekt, in tegenstelling tot het voorgaande model dat alleen in horizontale en verticale positie kon worden gehouden.

7. 28-140 mm groothoek-zoomlens
De G700 heeft een 28-140 mm groothoek-zoomlens. De lens is geschikt voor het geheel opnemen van een groot gebouw, kan tevens beelden in een beperkte ruimte goed vastleggen en met de 5x optische zoom kunt u veraf liggende onderwerpen dichtbij halen.
Voor nog bredere opnames is er een los verkrijgbare groothoeklens (equivalent 35-mm filmcamera: ongeveer 22 mm bij maximale groothoek). In de handel verkrijgbare 37 mm filters kunnen tevens worden bevestigd.

8. Diverse andere superieure Ricoh kenmerken zijn ingebouwd/verbeterd
Met de bij de camera geleverde hoge-capaciteit lithiumion batterij kunt u ongeveer 360 foto’s maken (CIPA-norm). Is de batterij onverwacht uitgeput, dan kunnen de gangbare AAA-formaat alkaline batterijen worden gebruikt en voor binnenshuis is er een handige, los verkrijgbare netadapter. Met AAA-formaat alkaline batterijen kunt u ongeveer 40 foto’s (CIPA-norm) maken.
Met de macrofunctie kunt u op zelfs 1 cm afstand van het onderwerp komen.
Wanneer de camera via een USB-kabel wordt verbonden met een computer, wordt de camera als extern opslagmedium herkend en kunnen de beelden van de camera zonder gebruik van speciale software naar de computer worden verstuurd. Volledig automatisch versturen is tevens een mogelijkheid met gebruik van de speciale software.
Een hoge-resolutie 1/2,3 CCD met ongeveer 12,1 miljoen effectieve pixels is tevens ingebouwd.

<G700 Opties>

Product Model
Groothoeklens DW-5
Oplaadbare batterij DB-65
Batterijlader BJ-6
Netadapter* AC-5c
Zachte houder* SC-700
  • * Nieuwe optie

G700

Persberichten

Sono disponibili per il download immagini di alta qualità della fotocamera digitale.