Ricoh kondigt de compacte digitale camera CX6 aan
Met snelle automatische scherpstelling in maar liefst 0,1 seconde
en zoomhulpmonitor voor gemakkelijkere telefoto-opnamen

Tokio, Japan, 15 november 2011—Ricoh Co., Ltd. (president en CEO: Shiro Kondo) kondigde vandaag de ontwikkeling en lancering van de CX6 aan. De CX6 is een nieuwe digitale camera met een krachtige 10,7x (28-300 mm) optische groothoekzoomlens die nog kortere tijden voor de automatische scherpstelling (AF) biedt door de implementatie van een nieuw AF-systeem.

Door het gebruik van een nieuw systeem dat zowel de hardware als software van het hybride AF-systeem op de CX5 heeft verbeterd, haalt de nieuwe CX6 nu een automatische scherpsteltijd van maar liefst 0,1 seconde. U bent zeker dat u die beweging zult kunnen vastleggen met een optimale sluitertijd.

De LCD-monitor met hoge helderheid is ongeveer 1,7 keer helderder dan het vorige model voor een betere zichtbaarheid buitenshuis. De CX6 beschikt ook over een nieuwe functie voor de automatische aanpassing van de helderheid op basis van het helderheidsniveau van het onderwerp. Hierdoor wordt het verlies van zichtbaarheid door veranderingen in de opnameomgeving tot een minimum beperkt. Daarnaast toont de nieuwe Zoom hulp monitor functie voor telefoto’s een klein beeld op het LCD-scherm zodat u altijd de inkadering van de opname kunt controleren.

Met de nieuwe prioriteitsmodi voor de lensopening/sluitertijd kunt u de atmosfeer van het onderwerp een rijke uitdrukking geven en kunt u met de functie Snap film gemakkelijker films opnemen. Speciaal voor films werd ook een ontspanknop toegevoegd en er is een groter assortiment van functies (automatisch scherpstellen, zoomen, enz.) beschikbaar voor het opnemen van films.

De compacte digitale camera CX6 neemt het designconcept 'Een apparaat dat u elke dag wilt gebruiken' weer een stap verder.

Verkrijgbaar in drie kleuren: zwart, zilver en roze

Belangrijke functies van de nieuwe CX6

1. Een nog hogere snelheid dankzij de verbetering van het originele hybride AF-systeem van Ricoh
    • Met het nieuwe systeem dat werd gevormd door het verbeteren van de hardware en software van het hybride AF-systeem dat werd geïntroduceerd op de CX5, bereikt de CX6 Scherpstel tijden tot maar liefst 0,1 seconde en dit niet alleen bij een Groothoek opname van 28 mm, maar ook bij 300 mm telefoto’s. Ongeacht het zoombereik waarin u opneemt, kunt u altijd dat opnamemoment vastleggen.
    • Aan het menu Continuopname werd continu AF opname toegevoegd. Met deze functie kan de CX6 continu zelfs bewegende opnemen aan snelheden tot 3 beelden/seconde terwijl het scherpstellen doorgaat.

*De AF-Scherpstel tijden werden gemeten volgens de meetvoorwaarden van Ricoh.

2. Eenvoudige inkadering van telefoto-opnamen met de nieuwe Zoom hulp monitor functie
    • Tijdens een telefoto-opname op 93 mm en hoger, toont de nieuwe weergavemodus "zoomhulpmonitor” simultaan een klein beeld dat equivalent is met een brandpuntsafstand van 85 mm op het LCD-scherm. De resulterende capaciteit om de inkaderingspositie altijd te bevestigen, maakt het maken van telefoto-opnamen nog gemakkelijker.
  3. Technologie met Super resolutie en een functie voor Ruis onderdrukking voor hoge beeldkwaliteit over een uitgebreid bereik van foto-expressie
    • Door de Ruis onderdrukking onmiddellijk toe te passen nadat de CMOS-sensor het signaal overbrengt, kan de CX6 ruis onderdrukken zonder de resolutie, de toon, karakteristieken en kleurverzadiging aan te tasten. Wanneer de Ruis onderdrukking is ingesteld op MAX, kunnen er subtiele variaties in de verwerking van de Ruis onderdrukking worden uitgevoerd waarbij de ruisdistributie van de Beeld sensor gegevens worden geanalyseerd en geoptimaliseerd voor elk deel.
    • De van achteren verlichte CMOS-sensor is zeer krachtig bij slechte belichtingsomstandigheden.
    • Dankzij de superresolutietechnologie kan de CX6 foto's maken met het gevoel van een hoge resolutie door automatisch omtreklijnen, details en gradaties in het beeld te onderscheiden en dit te verwerken op basis van geoptimaliseerde instellingen voor elk item. Het niveau van de Super resolutie kan worden ingesteld op Off, Weak of Strong.
  4. Modi voor prioriteit lensopening/sluitertijd (A/S) werden toegevoegd aan de keuzeknop, voor een nog grotere opnamevrijheid
    • De CX6 breidt uw opnamevrijheid uit door het toevoegen van de modus Prioriteit lensopening (A) en de modus Prioriteit sluitertijd (S). Deze modi brengen de fotograaf een rijker bereik van expressiemogelijkheden. Zo kunt u bijvoorbeeld de mogelijkheid om de maximale of minimale lensopening op te geven, gebruiken wanneer u wilt dat het onderwerp opvalt in de macrofotografie. Met de mogelijkheid om de sluitertijd aan te passen kunt u omgaan met situaties waarin u de beweging van het onderwerp wilt benadrukken of waarin u het bewegende onderwerp vast wilt zetten.
  5. 10,7x 28-300 mm optische zoom plus Super resolutie zoomequivalent tot 600 mm
    • Door het inventieve uitschuifbare lenssysteem van Ricoh past de krachtige 10,7x optische groothoekzoomlens op een dun compact camerahuis van 28,5 mm.
    • De zoom met Super resolutie kan inzoomen tot 2x. Hiermee kunt u telefoto-opnamen maken tot een equivalent van 600 mm met een minimale vermindering van de beeldkwaliteit.
    • Met de digitale zoom kunt u inzoomen op het onderwerp tot verder dan het Super resolutie zoomniveau en opnamen maken met supertelefoto-opnamen tot een maximum van 2880 mm.
  6. Filmontspanknop toegevoegd voor gemakkelijker opnemen van films
    • Als eerste in de CX-serie, krijgt de CX6 een nieuw sluiterknop die speciaal geschikt is voor filmopnamen. U kunt nu gemakkelijk genieten van het opnemen van films, zelfs zonder dat u de keuzeknop verandert.
    • Dankzij de nieuwe functies voor automatisch scherpstellen en zoomen krijgt u betere mogelijkheden voor het opnemen van hoogkwalitatieve films.
    • Er is een functie “Snap film opname” voorzien voor het opnemen van korte videoclips. Daarnaast zijn er ook functies voorzien om videoclips gemakkelijk te segmenteren en af te spelen. Al deze capaciteiten maken het voor u gemakkelijk om video-opnamen te maken en weer te geven met de camera. Stereo geluidsopname* is ook mogelijk zodat u niet alleen beelden, maar ook films met een realistisch gevoel kunt opnemen.

*Het geluid wordt opgenomen in stereo, maar de weergave op de camera is in mono.

7. LCD-monitor met een hoge helderheid die ongeveer 1,7 keer helderder is dan voorheen; er is ook een functie toegevoegd voor het aanpassen van de helderheid
    • De 3” VGA LCD-monitor met 1,23 M punten* heeft een brede kijkhoek en een helderheidsniveau dat ongeveer 1,7 keer hoger is dan de CX5. Hiermee wordt een uitstekende zichtbaarheid bereikt, zelfs buitenshuis.
    • Er werd een functie toegevoegd voor het automatisch aanpassen van de helderheid via de camera. Hierdoor wordt het verlies aan zichtbaarheid, veroorzaakt door wijzigingen in de opnameomgeving, geminimaliseerd.
    • Het scherm is voorzien van een fluorlaag die vuil worden voorkomt, een harde laag die krassen voorkomt, en een ontspiegelende laag voor een uitstekende zichtbaarheid.

*Witte pixels toegevoegd aan RGB voor ongeveer 1,23 miljoen punten

8. De functie “Bleach bypass” werd toegevoegd voor meer creatief plezier met een creatieve opnamemodus
    • Wanneer u beelden vastlegt met een verhoogd contrast en gedempte kleuren, kunt u Bleach bypass gebruiken om opnamen te maken met atmosfeer en een sobere elegantie.

CX6-opties

Product Model
Oplaadbare batterij DB-100
Batterijlader BJ-10
Tas (zwart) SC-100BK
Tas (wit) SC-100WT
Draadontspanner CA-2
HDMI-kabel HC-1
Nekriem (zwart) ST-4BK
Nekriem (roze) ST-4PK
Nekriem (blauw) ST-4BL
Nekriem (groen) ST-4GR
Nekriem (bruin) ST-4BN
  • *Alle brandpuntafstanden in deze release zijn omgezet naar het equivalent voor een 35 mm-filmcamera.
  • *Met de term MP-bestand die in deze release wordt gebruikt, wordt bedoeld de "Extended MP-bestanden volgens het (De bestandsextensie is MPO.) Beelden die met de CX6 in een MP-bestand worden vastgelegd, kunnen afzonderlijk worden geselecteerd en in de camera worden opgeslagen als JPEG-bestand.

CX6 (zwart/zilver/roze)CX6 (zwart/zilver/roze)

Download hier met de digitale camera gemaakte kwaliteitsfoto's.