Ricoh kondigt de CX3 aan

een digitale camera met sterk vergrotende 28-300 mm groothoekzoom
en een CMOS-beeldsensor met achtergrondverlichting voor grotere gevoeligheid

Tokio, Japan, 3 februari 2010—Ricoh Co., Ltd. (president en CEO: Shiro Kondo) kondigde vandaag aan dat de CX3 is ontwikkeld en op de markt wordt gebracht. De CX3 is een nieuwe digitale camera met een krachtige 10,7x (28-300 mm) optische groothoekzoomlens, een CMOS-sensor met achtergrondverlichting en een uitgebreide functie voor ruisonderdrukking.

De nieuwe CX3 heeft een spectaculair verbeterde beeldkwaliteit voor opnamen bij slecht licht door de van achteren verlichte CMOS-sensor en een functie voor ruisonderdrukking waarin het algoritme is opgenomen dat wordt gebruikt in de GR DIGITAL III (op de markt gebracht in augustus 2009).

Als u de camera op het onderwerp richt, schakelt de nieuwe automatische scènestand de optimale stand in voor de scène. Aangezien de camera de optimale opname-instellingen automatisch wijzigt, kunt u met plezier mooie foto's nemen.

U hebt nog nooit met zo veel plezier kunnen fotograferen door de vele andere functie-uitbreidingen zoals de extra HD-filmfunctie van 1280 × 720 pixels, de toevoeging van prioriteitstelling voor sterke & zwakke verlichting voor de stand Dynamic Range Double Shot voor een groter dynamisch bereik en de toegevoegde huisdierenstand. De compacte digitale camera CX3 zet opnieuw een stap voorwaarts in de verwezenlijking van Ricoh's designconcept 'Een apparaat dat u elke dag wilt gebruiken'.

<Belangrijke functies van de CX3>

• 1.Grotere beeldkwaliteit in slecht verlichte scènes door een van achteren verlichte CMOS-sensor en een nieuwe functie voor ruisonderdrukking.
    • De van achteren verlichte CMOS-sensor van 10 megapixels zorgt voor een aanzienlijke verbetering in opnamen bij slecht licht.
    • De CX3 benut de algoritme voor ruisonderdrukking die voor het eerst op de GR DIGITAL III werd gebruikt. Doordat de ruisonderdrukking onmiddellijk wordt toegepast nadat de CMOS-sensor het signaal overbrengt, is het mogelijk ruis te onderdrukken zonder de resolutie, de toon, karakteristieken en verzadiging aan te tasten.
    • Het niveau voor ruisonderdrukking kan worden ingesteld op Off, Auto, Weak, Strong of MAX. Met de instelling MAX kunnen er subtiele varianties in de verwerking van de ruisonderdrukking worden uitgevoerd waarbij de ruisonderdrukking van de beeldsensorgegevens wordt geanalyseerd en geoptimaliseerd voor elk deel.
  • 2.De 28-300 mm 10,7x optische zoom wordt op een gebruiksvriendelijke camera bevestigd die uiterst eenvoudig en handig is.
    • Door het inventieve uitschuifbare lenssysteem van Ricoh past de krachtige 10,7x optische groothoekzoomlens op een compact camerahuis van 29,4 mm.
    • Deze krachtige zoomlens met een bereik van 28 mm groothoek tot 300 mm telefoto kan een ruim scala aan opnamesituaties verwerken waaronder indrukwekkende telefoto's en groothoekopnamen van zowel weidse landschappen als scènes binnenshuis waarin de afstand tussen de camera en het onderwerp klein is.
  • 3.De automatische scènestand schakelt over op de optimale opname-instellingen als u de camera op het onderwerp richt.
    • De camera stelt het type scène vast dat wordt gefotografeerd met behulp van de automatische scènestand (portret, sport, nachtportret, landschap, nachtlandschap, macrostand, enz.) en schakelt automatisch over naar de optimale opname-instellingen. Er kunnen daardoor snel en met gemak foto's worden gemaakt van mensen, landschappen, nachtlandschappen, close-ups en nog veel meer.
  • 4.Met de functies voor snelle continuopnamen zit de kwaliteitsfoto die u wilde nemen er altijd bij
    • Continuopnamen op hoge snelheid met circa 5 beelden per seconde voor foto's met het maximale aantal pixels behoren tot de mogelijkheden.
      • *De snelheid bij continuopname varieert afhankelijk van o.a. de opnameomstandigheden en het type en de staat van de geheugenkaart.
    • De functie M-Cont Plus, die opeenvolgende opnamen opslaat tot de ontspanknop wordt losgelaten, bevat een stand waarmee opnamen te maken zijn met het maximale aantal pixels. U kunt een van de twee standen kiezen die het best bij de gefotografeerde scène past: M-Cont Plus (10M) voor 15 beelden in maar drie seconden en M-Cont Plus (2M) voor 26 beelden in circa 0,9 Seconde.
      • *Het beeldformaat van M-Cont Plus (10M) staat vast op 10M 4:3N.
      • *Het beeldformaat van M-Cont Plus (2M) staat vast op 2M 4:3N.
      • *Continuopnamen worden opgeslagen als één MP-bestand (bestandsindeling met meervoudige foto’s in een bestand).
    • In de Ultra-High-Speed Continuopnamestand neemt de CX3 ofwel 120 beelden (120 beelden/sec.) op in één of twee seconden nadat de ontspanknop is ingedrukt of 120 beelden (60 beelden/sec.) in circa twee seconden.
      • *Beeldformaat ingesteld op 4:3N (VGA).
  • 5.Topkwaliteit beelden die uw expressiemogelijkheden uitbreiden
    • In de modus Dynamic Range Double Shot kunt u wat u met het blote oog ziet in de camera Vastleggen, en nieuwe gedetailleerde instellingen zijn toegevoegd voor het regelen van de grootte van het dynamisch bereik. U kunt nu ook de prioriteit voor het toonbereik kiezen met de volgende opties: hooglichten, schaduw en uit.
    • De interpolatiealgoritme voor extra pixels, die op een aangepast circuit zit in de beeldverwerker van de Smooth Imaging Engine IV, vermindert whiteout in opnamen met sterke contrasten en geeft daardoor de schoonheid weer zoals u deze ziet.
    • Met de Multi-pattern Auto-witbalans kunt u natuurlijke kleuren vastleggen, zelfs als u mensen fotografeert die voorheen moeilijk vast te leggen waren met functies voor automatische witbalans, bijvoorbeeld in een scène met zowel zon als schaduw en scènes waarin natuurlijk licht (of gloeilamplicht) en flitslicht worden gecombineerd.
  • 6.Nieuwe standen die creatieve fotografie stimuleren.
    • In de nieuwe “Pets” (huisdieren) stand wordt de flitser, het AF-hulplicht en het bedieningsgeluid uitgeschakeld om de kat of hond niet op te schrikken. Leg met gemak de capriolen vast van uw snoezige huisdier. In deze stand wordt tevens de prioriteit gesteld op de kop van de kat wanneer deze wordt gedetecteerd.
    • Tot de 13 scène standen behoren twee populaire standen die voor het eerst beschikbaar waren op de CX2: in de stand Miniaturize kunt u een foto maken van een werkelijke scène die vervolgens wordt vastgelegd alsof het een miniatuur is, en in de stand High-contrast B&W kunt u opnamen maken met een grote korrel alsof de opname gemaakt zou zijn met een zeer gevoelige film in de camera of door bij het ontwikkelen de film te pushen.
  • 7.3,0-inch VGA LCD-display met hoge resolutie van 920.000 pixels
    • De grote, contrastrijke LCD-display met hoge resolutie heeft een grote kijkhoek. Het scherm is voorzien van een fluorlaag die vuil worden voorkomt, een harde laag die krassen voorkomt, en een ontspiegelende laag waardoor het scherm zelfs in fel zonlicht goed afleesbaar is.
    • Met een sRGB-vergelijking van 100% voor kleurreproductie geeft de display de kleuren levendig weer.
  • 8.Het concept “Een apparaat dat u elke dag wilt gebruiken” is de stimulans geweest voor het ruime scala aan functies.
    • U kunt nu films opnemen met 1280 x 720 pixels.
    • Met de macrofuncties voor fotografie kunt u een opname maken tot op 1 cm afstand van het onderwerp met de groothoek* en tot op 28 cm afstand voor een telefoto. *Gelijkwaardig aan een brandpuntsafstand van 31 mm bij een kleinbeeldcamera.
    • Er is een functie voor opnamen met een beeldverhouding van 16:9 voor foto's.
    • Bij het weergeven van beelden kunt u ze nu op volgorde van Opnamedatum zetten.

<CX3-opties>

Product Model
Oplaadbare batterij DB-100*
Batterijlader BJ-10*
Tas (zwart) SC-90BK
Tas (bruin) SC-90BN
Nekriem ST-2
Draadontspanner CA-1
  • *Nieuwe opties.
  • *Alle brandpuntafstanden in deze release zijn omgezet naar het equivalent voor een 35 mm-filmcamera.
  • *Met de term MP-bestand die in dit document wordt gebruikt, wordt bedoeld de "Extended MP-bestanden volgens het
    “multi-opnameformaat” volgens de CIPA-norm. (De bestandsextensie is MPO.) Beelden die met de CX3 in een MP-bestand worden vastgelegd, kunnen afzonderlijk worden geselecteerd en in de camera worden opgeslagen als JPEG-bestand.

CX3